Urologie pro praxi, 2016, číslo 5

Slovo úvodem

Hovory o zdraví, aneb naslouchejme pacientům

PhDr. Lucie Klůzová Kráčmarová

Urol. praxi, 2016; 17(5):

Přehledové články

Adrenokortikální karcinom

Adrenocortical carcinoma

MUDr.Igor Hartmann, Ph.D., MUDr.Filip Čtvrtlík, Ph.D., doc.MUDr.Zdeněk Fryšák, CSc., doc.MUDr.Martin Doležel, Ph.D., MUDr.Pavel Rajmon, doc.MUDr.Vladimír Študent, Ph.D.

Urol. praxi, 2016; 17(5): 206-209

Adrenokortikální karcinom je relativně vzácné, avšak velmi zhoubné onemocnění. Jedinou šancí pro nemocného je kompletní chirurgické odstranění nádorové tkáně. Jiné léčebné metody nevedou k uspokojivým výsledkům. Proto je zásadní brzká diagnostika onemocnění, která vychází z úzké spolupráce endokrinologa, radiologa a chirurga. V přehledovém článku jsou diskutovány zásadní principy diagnostického i terapeutického procesu s důrazem na použití v praxi.

Renální kolika

Renal colic

MUDr.Tomáš Ürge, Ph.D., MUDr.Petr Běhounek, MUDr.Václav Janda, MUDr.Viktor Eret, Ph.D., prof.MUDr.Milan Hora, Ph.D., MBA

Urol. praxi, 2016; 17(5): 210-213

Renální kolika je symptom charakterizovaný křečovitými, záchvatovitě se opakujícími bolestmi břicha, často provázenými zvracením či atonií střeva. S ledvinnou kolikou se setkává urolog ve své praxi takřka denně a její diagnostika a léčba patří k základním urologickým dovednostem. V článku prezentujeme diagnostické postupy a možnosti konzervativní léčby tohoto onemocnění.

Používání zobrazovacích metod urolitiázy

DECT, magnetická rezonance.

MUDr.Jan Pulcer

Urol. praxi, 2016; 17(5): 214-216

Zobrazovací metody jsou nepostradatelnou součástí vyšetření pacienta při podezření na ledvinovou koliku, které diagnózu potvrdí či vyvrátí. Umožňují následně stanovit konkrétní účinnou a možnou léčbu. Obecně se bez zobrazovacích metod nelze v moderní medicíně obejít a důkazem je právě léčba urolitiázy.

Sdělení z praxe

Metastáza karcinomu prsu do močového měchýře

The metastasis of breast cancer to the urinary bladder

MUDr.Zuzana Lenčová, MUDr.Petr Prošvic

Urol. praxi, 2016; 17(5): 227-228

Následující článek pojednává o metastáze karcinomu prsu do močového měchýře. Navzdory tomu, že metastázy karcinomu prsu jsou běžné, zaznamenaná incidence metastáz karcinomu prsu do močového měchýře je asi 3 % (1–3). Ve většině případů je metastáza do měchýře spojena ze symptomy dolních močových cest a s dalšími metastázami do pánevních orgánů (3).

Uretero-arteriální píštěl

Uretero-arterial fistula

MUDr.Tomáš Lakomý, MUDr.Pavel Svoboda, MUDr.Jaroslav Tůma, MUDr.Jiří Toman

Urol. praxi, 2016; 17(5): 230-232

Uretero-arteriální píštěl je vzácná, potencionálně život-ohrožující příčina krvácení do vývodných cest močových, manifestující se masivní hematurií. První případ, v souvislosti s tlakem ureterálního stentu, byl popsán v roce 1908 Moschowitzem. V následující kazuistice prezentujeme pacienta po operaci pro pokročilý nádor rekta s následným masivním krvácením do močových cest v důsledku přítomnosti pravostranné ureteroilické píštěle diagnostikované až peroperačně v rámci revize pro neztišitelné krvácení do urotraktu.

Nesestouplé varle v dospělosti

Undescended testis in adult men

MUDr.Kateřina Gocalová, MUDr.Milan Svoboda

Urol. praxi, 2016; 17(5): 233-234

Kryptorchizmus je patologický stav, kdy je varle uloženo mimo skrotum. Je jednou z nejčastějších kongenitálních anomálií postihující více než 3 % donošených a 9–30 % nedonošených novorozenců mužského pohlaví. Dlouhodobé abnormální uložení varlete vede v dospělosti ke snížení fertility a ke zvýšenému riziku vzniku zhoubného nádoru. Proto každá polohová anomálie varlete vyžaduje léčbu, která by měla skončit do 12–18 měsíců věku dítěte. V této práci uvádíme kazuistiku nesestouplého varlete u dospělého muže.

Rozsáhlá retroperitoneální lymfadenopatie s průvodní nefralgií jako projev raritně se vyskytujícího „burned-out“ germinálního tumoru varlete

Extensive retroperitoneal lymphadenopathy with accompanying renal pain as a manifestation

MUDr.Maksym Falion, MUDr.Jiří Král, MUDr.Miloš Bočan, MUDr.Zdeněk Peremský

Urol. praxi, 2016; 17(5): 235-237

Kazuistika prezentuje případ pozdní diagnostiky raritního, takzvaného burned-out germinálního tumoru levého varlete. Rovněž poukazuje na problematiku těchto zřídka se vyskytujících tumorů, kdy k diagnostice dochází až v pokročilém stadiu a příznaky onemocnění jsou již způsobené metastazováním. „Vyhořelý“ germinální tumor je definován jako přítomnost metastáz germinálního testikulárního tumoru s histologickou regresí primárního testikulárního ložiska. Důležitým prvkem v léčbě těchto pacientů je odstranění postiženého varlete z důvodu vysokého procenta perzistence nádorových buněk i po chemoterapii.

Pro sestry

Historický přehled vzdělávání perioperační sestry v urologii

History education perioperative nurses in urology

Mgr.Pavla Kordulová

Urol. praxi, 2016; 17(5): 238-242

Historii medicínských oborů a ošetřovatelství lze otevřít z pohledu dějin veřejného zdravotnictví, dějin léčebných a ošetřovatelských metod, dějin právní regulace konkrétních medicínských a ošetřovatelských právních institutů a také z hlediska vzdělávání. Tato práce si dala za cíl prezentovat ucelený souhrn historie vzdělávání perioperačních sester v urologii.

Informace

Zpráva z pracovní konference SAU 2016 v Brně

MUDr. Michaela Matoušková

Urol. praxi, 2016; 17(5): 246-247

Dobrá rada z praxe

Komunikace s pacientem po radikální prostatektomii

Communication with patient after having radical prostatectomy

PhDr.Pavel Harsa, Ph.D.

Urol. praxi, 2016; 17(5): 243-245

Článek pojednává o současných způsobech komunikace s pacientem po radikální prostatektomii, s nemocným a jeho nejbližšími a způsoby jak postupovat při sdělování nepříjemných a závažných zpráv.

Sexuální a reprodukční medicína pro praxi

Nový typ léčby poruch erekce na trhu v ČR - aplikace alprostadilu ve formě krému

A new type of erectile dysfunction treatment in the Czech Republic - the application of alprostadil cream

MUDr.Libor Zámečník, Ph.D., FEBU, FECSM, MUDr.Jan Novák

Urol. praxi, 2016; 17(5): 217-221

Autoři shrnují farmakologické a klinické poznatky o topické léčbě poruchy erekce alprostadilem v krému.

Sexuální dysfunkce u obézních diabetiků

Sexual dysfunctions in obese diabetics

MUDr.Dita Pichlerová, PhDr.Jitka Herlesová, prof.PhDr.Petr Weiss, Ph.D.

Urol. praxi, 2016; 17(5): 222-225

Článek přináší souhrn dosud proběhlých studií, které se zabývají problematikou sexuální dysfunkce obézních diabetiků. Jsou v něm vymezeny základní pojmy týkající se sexuálních dysfunkcí mužů i žen. Z uvedených studií vyplývá, že obezita 2. a 3. stupně a diabetes mellitus zvyšují pravděpodobnost sexuálních poruch, i když mechanizmus je často nejasný. Výrazná redukce tělesné hmotnosti a zlepšení kompenzace diabetu implikují nižší výskyt sexuálních dysfunkcí.